En konkret guide - Sådan slipper du af med søvnproblemer!

I et samfund hvor der er flere og flere sanseindtryk, og ting at forholde sig til, oplever en større mængde af befolkningen, at døje med søvnproblemer. Mange har prøvet at sove dårligt i en nat eller to, hvilket der som sådan ikke er noget galt med - problemet opstår når den minoriteten af ens nætter, som er dårlige, bliver til majoriteten af nætterne. Ofte oplever folk, at dårlig søvn kan være som en ond spiral, hvor én dårlig nat, fører til to dårlige nætter, hvilket fører til en dårlig uge med søvn og så videre.

Uanset om du har problemer med, at falde i søvn fordi din krop er urolig inden sengetid, eller hvis du vågner flere gange om natten, kan det påvirke din trivsel. Lige meget hvilke søvnproblemer du døjer med, bør det vigtigste fokus være at rette op på det, så du kan opleve en øget livskvalitet.

Konsekvenserne af en dårlig søvn er enorme; de kognitive processer bliver forværret, dit immunforsvar bliver sårbart og det generelle (fysiske & mentale) helbred bliver svækket.

Flyt dit fokus

Det værste du kan gøre når du har dårlig søvn, er at ligge og gå i panik over, at du ikke falder i søvn - eller at føle det er en katastrofe, hvis du vågner om natten. Dette gør det kun sværere at falde i søvn. Det er måske nemmere sagt end gjort, da det for mange kan være svært, at håndtere de hundredevis af tankestrømme, som man kan få midt om natten. Her kan det være en fordel at sætte sin hjerne på en anden opgave - så du kan få tankerne væk fra "at nu skal du også til at falde i søvn igen". De fleste har måske hørt klichéen med at "tælle får", men ikke desto mindre virker det, da du ikke kan bekymre dig om alverdens andre ting mens du laver denne øvelse. Det kan også være, at du prøver, at genskabe en hyggelig oplevelse inde i dit hoved, med så mange detaljer som muligt - alt der kan få dine tanker væk fra søvnen, vil hjælpe.

Når din hjerne er på arbejde om natten

I forlængelse af ovenstående har de fleste formentligt prøvet at ligge og spekulere på diverse ting, midt om natten. Hvorvidt det er en vigtig begivenhed, som finder sted i fremtiden, noget som skete på arbejdspladsen, eller hvordan du lige skal få fikset dét problem, som du stødte på tidligere. 

Det er især når du arbejder sent og ikke får "lukket ned" for hjernen i ordentlig tid, at du vil opleve dine tanker fortsætter med, at være på arbejde midt om natten. Derfor kan du med fordel behandle dette proaktivt, ved at sørge for at lukke for alt arbejde, der kræver stort kognitivt arbejde inden sengetid. Ideelt set bør du lukke for dette arbejde et par timer før sengetid.

Derudover kan det være vigtigt, at øve sig i, at implementere en tilgang til tanker om natten som "det kan vente til i morgen". Bliver du god til denne øvelse vil du opleve, at du i langt højere grad kan lukke ned for det arbejde som din hjerne starter om natten.

Andre elementer som kan påvirke din søvn

I takt med at søvn og søvnmønstre er blevet udforsket i højere grad, har forskere opdaget nogle simple og konkrete råd til hvad du kan gøre for, at opnå en bedre søvn. Det gælder blandt andet:

- Sluk for alt blåt lys senest en halv time inden sengetid

- Undgå koffein minimum 4 timer inden sengetid

- Skær ned på alkohol inden sengetid

- Gå i seng og stå op på de samme tidspunkter

- Sørg for at få størstedelen af din søvn fra 23-06